Παράταση παραστάσεων έως και 18 Ιανουαρίου
Hattie Naylor
Ο ΙΒΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Οικονόμου
Με τον Άρη Σερβετάλη
Στο θέατρο Αυλαία
Λόγω μεγάλης προσέλευσης κοινού η παράσταση Ο Ιβάν και τα Σκυλιά της Χάτι Νέιλορ με τον εξαιρετικό Άρη Σερβετάλη που εγκαινίασε το ανακαινισμένο Θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη στις 5 Ιανουαρίου 2012 παρατείνει τις παραστάσεις του έως και 18 Ιανουαρίου 2012.
Παραστάσεις καθημερινά πλην Δευτέρας 9 Ιανουαρίου στις 21:00, Κυριακή 15 Ιανουαρίου στις 19:30.
Το έργο είναι εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία του Ιβάν Μισούκοβ και η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Οικονόμου.
«Και έτσι λοιπόν τα χρήματα τέλειωσαν και δεν υπήρχε τρόπος
να αγοράσει κανείς φαγητό.
Δοκίμασαν τα πάντα για να βρουν χρήματα και να αγοράσουν φαγητό όμως δεν γινόταν τίποτα επειδή τα χρήματα είχαν τελειώσει όλα.
Οπότε οι μανάδες και οι πατεράδες προσπάθησαν να βρουν
πράγματα που μπορούσαν να ξεφορτωθούν, πράγματα που έτρωγαν, πράγματα που έπιναν ή πράγματα που χρειάζονταν ζεστασιά.
Έψαξαν τα σπίτια τους για τέτοια πράγματα.
Πρώτα έφυγαν τα σκυλιά.»
Πώς επιζεί κανείς στο βίαιο κι αφιλόξενο τοπίο μιας πόλης που έχει πληγεί θανάσιμα από την ύφεση; Βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Ιβάν Μισούκοβ το έργο.
Ο Ιβάν και τα Σκυλιά είναι μια συναρπαστική ιστορία επιβίωσης που ζωντανεύει τους ζοφερούς δρόμους της Μόσχας της δεκαετίας του 1990 μέσα απ’ τα μάτια ενός παιδιού.
‘ Δεν θα μιλήσω για το ορφανοτροφείο.
Ήταν οι χειρότερες μέρες.
Με πηγαίνουν στην εκκλησία.
Μου λένε ότι έχω ψυχή.
Είναι κάτι λαμπερό που βρίσκεται μέσα μου και είναι ένα κομμάτι του
Θεού, όταν όμως το κοιτάζω, αυτό το κομμάτι του Θεού,
έχει ουρά και πόδι με νύχια και μαύρο υγρό μουσούδι΄
Η ιστορία
Αληθινή ιστορία: Μόσχα, χειμώνας του 1996. Τρομοκρατημένο και κακοποιημένο από τον βάναυσο πατριό του, ένα τετράχρονο αγόρι το σκάει από το σπίτι και επιζεί ως εκ θαύματος χάρη στην ένταξή σε μια αγέλη από σκυλιά. Μετά από τρείς αποτυχημένες προσπάθειες της αστυνομίας ‘συλλαμβάνεται’ τελικά το 1998 και κλείνεται σε ένα άσυλο. Μετά υιοθετείται. Στα όνειρά του ο Ιβάν Μισούκοβ τρέχει ακόμα στην άκρη της πόλης με τα σκυλιά του.
Η παράσταση
Στην παράσταση που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Γιώργου Οικονόμου, ο Άρης Σερβετάλης αφηγείται και βιώνει σε πρώτο χρόνο και σε πρώτο πρόσωπο την ιστορία των παιδικών χρόνων του Ιβάν. Είναι ο πρωταγωνιστής μιας ιστορίας που, αν και απόλυτα αληθινή, γράφτηκε με τα υλικά του πιο ακραίου παραμυθιού: τον κίνδυνο, το θάρρος, τη βία, την απελπισία, την ανατροπή, τον πανικό, την ελπίδα, την καταδίωξη, τη φιλία, την ενηλικίωση, την αγάπη και την γαλήνη. Είναι ένας σύγχρονος Μόγλης, ένα τετράχρονο παιδάκι στην ζούγκλα της Μόσχας της δεκαετίας του 90 όπου η αγωνία για επιβίωση είναι τεράστια κι η ελπίδα είναι μηδενική. Ο μικρός Ιβάν κινείται σ’ ένα τοπίο όπου πρωταγωνιστούν οι άστεγοι αλκοολικοί, οι νεόπλουτοι γκάγκστερ, τα ανήλικα πρεζόνια, ο φόβος, το ψύχος και η πείνα. Φεύγει μια νύχτα μόνος απ τον εφιάλτη του σπιτιού του για να χωθεί σ’ αυτό το τοπίο της πλήρους εξαθλίωσης. Φεύγει για να γλυτώσει. Και εκεί δίπλα σε μια αγέλη από σκυλιά θα βρει τελικά την αρμονία.
Η συγγραφέας
Η συγγραφέας Χάτι Νέιλορ γεννήθηκε στο Λονδίνο και σπούδαζε ζωγραφική όταν το BBC αποδέχτηκε τη συμμετοχή της για το Φεστιβάλ Νέων Θεατρικών Συγγραφέων με το έργο «Το Κουτί». Από τότε έχει κερδίσει πολλά εθνικά και διεθνή βραβεία για τα ραδιοφωνικά θεατρικά της. Ζει στο Μπρίστολ και έχει γράψει για το θέατρο, την όπερα και τον κινηματογράφο.
Το έργο
Ο Ιβάν και τα σκυλιά πρωτοανέβηκε στο Drum Theatre, στο Πλύμουθ, τον Σεπτέμβριο του 2010 και έχει παιχτεί με μεγάλη επιτυχία στο Λονδίνο και την Νέα Υόρκη. Το 2011 είναι υποψήφιο για το Olivier Award.
Ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Καλαμαντής
Σκηνοθεσία: Γιώργος Οικονόμου
Σκηνικά – κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος
Μουσική: Νίκος Πορτοκάλογλου
Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος
Σχεδιασμός ήχου: Κώστας Χρυσός
Φωτογραφίες: Μαριλένα Σταφυλίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Καφούσιας
Στον ρόλο του Ιβάν ο Άρης Σερβετάλης.
Επικοινωνία: Art Minds, Δάφνη Μουστακλίδου, 6972294695, dafni.artminds@gmail.com
Πληροφορίες της παράστασης
Παράταση έως και Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Καθημερινά εκτός Δευτέρας 9/1 στις 21:00, κάθε Κυριακή στις 19:30.
Χώρος: Θέατρο Αυλαία, πλατεία ΧΑΝΘ (πλευρά Τσιμισκή)
Τιμή εισιτηρίου: 15 €, φοιτητικό: 10 €
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310423925
Facebook:
Group Ο ΙΒΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ – http://www.facebook.com/groups/127692283998153/
Σελίδα Ο Ιβάν και τα σκυλιά – http://el-gr.facebook.com/ivanandthedogs.gr
Αποσπάσματα κριτικών
«…Ο Γιώργος Οικονόμου ζωντάνεψε τη στατική αφηγηματικότητα αυτού του «θεατρικού ντοκιμαντέρ» χρησιμοποιώντας μια ενδιαφέρουσα κινησιολογία καθώς ο χαμηλόφωνος πρωταγωνιστής του μετακινεί ρυθμικά ένα σιδερένιο κρεβάτι με ρόδες, εκφράζεται με λιτές, σημαίνουσες χειρονομίες ή βηματίζει προσεχτικά μέσα στον απέριττο σκηνικό χώρο.
Ο Aρης Σερβετάλης την εκτελεί στην εντέλεια, ενεργοποιώντας τη διπλή ιδιότητα του ηθοποιού – χορευτή (τον είχαμε δει στη «Μήδεια» και το «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου). Με βλέμμα αθώο, χωρίς ίχνος παιδισμού, κρατώντας αποστάσεις από εύκολους μελοδραματισμούς, εμπλέκεται στην αλλόκοτη περιπέτεια του Ιβάν, πείθοντάς μας πως η πραγματικότητα κοροϊδεύει τη φαντασία.
Κάποιες στιγμές, ωστόσο, δημιουργείται η ανάγκη για μια πιο συγκρουσιακή σχέση με το γυμνό λόγο – λειτουργία που αναλαμβάνει ένα ηχητικό χαλί από αγριεμένες ρωσικές φωνές, αλυχτίσματα σκυλιών κ.ά., προσδίδοντας στην παράσταση τη φοβική ατμόσφαιρα μιας κοινωνίας η οποία έχει κακοφορμίσει.»
Ναυτεμπορική, Ελένη Πετάσση, 21/11/2011
«…ο τετράχρονος Ιβάν Μισούκοβ [εξηγεί ] την ιστορία του. Απλά, χωρίς μελοδραματισμούς. Μιας και είναι παιδί, φυσικό. Γιατί του συνέβη. Και με μια στωική ωριμότητα. Στοιχεία που αναδεικνύει η ερμηνεία του Αρη Σερβετάλη σε έναν από τους πιο ενδιαφέροντες μονολόγους της φετινής σεζόν, στο «Ο Ιβάν και τα σκυλιά» της Χάτι Νέιλορ…
Το ελληνικό ανέβασμα του έργου ευτύχησε από άποψη συντελεστών. Ο σκηνοθέτης Γιώργος Οικονόμου δεν επεδίωξε τον εντυπωσιασμό, αλλά μια «άσκηση πάνω στα υλικά της θεατρικής αφήγησης». Το ίδιο απλή η μουσική του Νίκου Πορτοκάλογλου και το ευφυές σκηνικό του Κώστα Βελινόπουλου. Ένα σιδερένιο κρεβάτι στην άδεια σκηνή του θεάτρου χρησιμεύει πολλαπλά. Ο ήρωας μοιάζει με σαλιγκάρι που κουβαλά το σπίτι του. Μοιάζει να σέρνει την ίδια του τη μοίρα. Έξω από το θέατρο… συναντάμε άστεγους που κουβαλούν όλα τους τα υπάρχοντα σε καρότσια. Και βλέπουμε πως η Αθήνα σήμερα δεν απέχει όσο νομίζουμε από τη Μόσχα της δεκαετίας του ’90.»
Ελευθεροτυπία, Έλενα Γαλανοπούλου, 7/12/2011
«…Πρόωρα μεγαλωμένος, ο Ιβάν διηγείται τα φοβερά βιώματά του, με πόνο, βαθύτατη οργή, αλλά και αξιοπρέπεια, προσπαθώντας να εξηγήσει τα «γιατί» και «διότι», αλλά και να υπερβεί τις «πληγές» του. Το κείμενο αισθαντικά σκηνοθετημένο από τον Γιώργο Οικονόμου, με άμεση γλωσσικά μετάφραση του Γιώργου Καλαμαντή, απέριττο σκηνικό του Κώστα Βελινόπουλου, με ατμοσφαιρικούς φωτισμούς του Γιάννη Δαλακουράκη που υπογραμμίζουν το ψυχολογικό άλγος του βασανισμένου Ιβάν, με ένα αρμόζον στον ψυχισμό του προσώπου τραγούδι του Νίκου Πορτοκάλογλου (ηχογραφημένη εκτέλεση του τραγουδιού από την Νίνα Καλούτσα), ερμηνεύεται με απλότητα, εσωτερική αλήθεια, χωρίς υποκριτικά τερτίπια και μελοδραματισμούς, με εξαιρετική – έμφυτη, αλλά και καλλιεργημένη – ψυχοσωματική εκφραστικότητα από τον Αρη Σερβετάλη.»
Ριζοσπάστης, Θυμέλη, 14/12/2011